Ανάπλαση του άξονα Αχειροποιήτου – Αγίας Σοφίας
Το τμήμα αυτό του Άξονα έχει τον χαρακτήρα εμπορικού δρόμου, με σταθερό πλάτος 19,50 μέτρων. Η αντιμετώπιση του προκύπτει από την αντίληψη της ανάπλασης του συνολικού Άξονα περί ανάδειξης των ιδιαιτεροτήτων των τόπων που τον συγκροτούν, θεωρώντας τον ως ένα δυναμικό αστικό συντελεστή.
Η διαμόρφωση του στοχεύει στην υποδοχή ανεμπόδιστης πυκνής κίνησης, ως καθημερινή διέλευση και ως περίπατος, και στην παροχή τόπων, ως πεδίο δρώμενων και συλλογικών εκδηλώσεων.
O Δρόμος
Οι Πεζόδρομοι
Στον Δρόμο δύο είναι τα κύρια υλικά που χρησιμοποιούνται ως σκληρά δάπεδα: ο γρανίτης σε κυβόλιθο και πλάκες, και τα χυτά τσιμεντοειδή. Οι χαρακτηρισμοί των τόπων και οι χρηστικές προσαρμογές προκύπτουν, από τα διαφορετικά μεγέθη, τις υφές, τους χρωματισμούς.
Διακριτική παρουσία νερού χαρακτηρίζει σημαντικούς τόπους του συνολικού άξονα. Στον Δρόμο σε δύο σημεία που ορίζονται από την συμβολή με τους δύο πεζόδρομους Αγίας Θεοδώρας και Γεωργίου Σταύρου, εγκαθίστανται ρηχά λιμνία από ολόσωμο μαύρο γρανίτη διαστάσεων 1,60 x 1,60 υπερυψωμένα από το δάπεδο και λαξευμένη λεκάνη σε στρογγυλό σχήμα διαμέτρου 1,40 μέτρα με περιμετρική υπερχείλιση. Το αναβλύζον νερό ανακυκλώνεται.
Μοναδικά στοιχεία της ιστορίας του πολιτισμού της Θεσσαλονίκης αποτελούν τα βυζαντινά ψηφιδωτά: του Αγίου Δημητρίου, της Ροτόντας, της Αχειροποιήτου, της Αγίας Σοφία, καθώς επίσης τα ρωμαϊκά μωσαϊκά δάπεδα.
Προτείνεται η υπαινικτική αναφορά σε επιλεγμένα σημεία της διαμόρφωσης αυτού του άξονα, που τον χαρακτηρίζει η άμεση σχέση με την βυζαντινή ιστορικότητα.
– Ο αρμός «ποταμός» που διασχίζει τον άξονα του Δρόμου και κοσμείται από έχγρωμα πλακίδια σε απλουστερη διάταξη από αυτή των πυθμένων των σιντριβανιών.
Ο φωτισμός του δρόμου γίνεται με φωτιστικά σώματα σύγχρονου σχεδιασμού και διακριτικής παρουσίας.
Οι φωτεινές σημάνσεις – «αστικοί Φάροι» – που διατρέχουν το σύνολο της διαμόρφωσης, σηματοδοτούν τόπους και λειτουργούν ως συμβολικά ενοποιητικά στοιχεία που εμπλουτίζουν την αντιληπτική εικόνα της πόλης, έχουν τη θέση τους στα δύο άκρα αυτού του τμήματος του Δρόμου.
Κυκλοφοριακή Σήμανση
Η προτεινόμενη κατακόρυφη κυκλοφοριακή σήμανση, όπως παρουσιάζεται στο Σχέδιο Κ.01 είναι η κατ’ ελάχιστον απαιτούμενη για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων και ποδηλάτων και την προστασία των πεζών. Εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ν. 2696/99 (Κ.Ο.Κ) σε συνδυασμό με τις εγκεκριμένες ΕΤΕΠ του ΦΕΚ 2221 Β΄/30-7-2012.
Για λόγους ομοιομορφίας, χρησιμοποιούνται ιστοί και ρυθμιστικές πινακίδες όμοιου τύπου και μεγέθους με αυτές που έχουν τοποθετηθεί στους υφιστάμενους πεζοδρόμους περί την περιοχή μελέτης. (Στύλοι από γαλβανισμένο σιδηροσωλήνα 2΄΄, συνολικού μήκους κατελάχιστον 3μ., ρυθμιστικές πινακίδες μικρού μεγέθους, δηλ. τριγωνικές πλευράς 0,60 μ., τετραγωνικές πλευράς 0,40 μ. και κυκλικές διαμέτρου 0,45 μ.)
Η ακριβής θέση των ιστών και των νέων πινακίδων οριστικοποιήθηκε βάσει και των απαιτήσεων της αρχιτεκτονικής μελέτης για την διακριτική παρουσία του αστικού εξοπλισμού.
Οι προτεινόμενες διαγραμμίσεις της οριζόντιας σήμανσης θα υλοποιηθούν με ανακλαστικό υλικό υψηλής οπισθανάκλασης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΕΤΕΠ 05-04-02-00 «Οριζόντια σήμανση οδών».
Η βιοκλιματική συμπεριφορά
Επιδιώκεται η, με φυσικά κυρίως μέσα, διαρκής κλιματική άνεση της διαμόρφωσης. Ελέγχονται οι επικρατούσες συνθήκες της κάθε περιοχής, ως προς τον ηλιασμό και τους ανέμους. Περιορίζονται οι ενεργειακές ανάγκες.
Ως μέσα χρησιμοποιούνται, κατά κύριο λόγο, κατάλληλες φυτεύσεις από φυλλοβόλα δέντρα , κάθε είδους σκιάσεις, χωμάτινες επιφάνειες, εκτεταμένη χρήση ξηράς δόμησης απορροφητικών επιφανειών, υδάτινες ή διαβρεχόμενες επιφάνειες.
Δευτερευόντως χρήση ειδικών υλικών και μέσων ενεργειακής απόδοσης.