Νέα Παραλία

tessera794 προβολές


ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΝΕΑΣ ΠΑΡΑΛΙΑΣ

Το έργο αφορά τον ανασχεδιασμό του θαλασσίου μετώπου της πόλης από τον Λευκό Πύργο έως το Μέγαρο Μουσικής, την λεγόμενη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για έναν σημαντικό δημόσιο τόπο της πόλης, γραμμικό με περιορισμένο βάθος και μεγάλο μήκος, γεγονός που του προσδίδει  ακριβώς τα χαρακτηριστικά του «μετώπου» -του λεπτού φλοιού, που απλώνεται στο όριο μεταξύ στεριάς και θάλασσας, Ο σχεδιασμός σε αυτό το όριο, δύσκολος αλλά και προκλητικός, οφείλει να συνυπάρξει και να συνδιαλλαγεί με το υδάτινο στοιχείο, δηλαδή τη φύση στην πιο ασταθή της μορφή. Πιστεύοντας πως πρέπει να διαφυλαχθεί το γοητευτικότερο στοιχείο της Νέας Παραλίας της Θεσσαλονίκης, που είναι η ενιαία γραμμική πορεία  περιπάτου πλάι στον ανοικτό θαλάσσιο ορίζοντα, δεν επιχειρείται καμία προέκταση κατασκευών μέσα στην θάλασσα. Σκοπός του έργου είναι:

Η ανάπλαση του χώρου του παραλιακού πλακόστρωτου μέσα από:

  • Την διατήρηση και ενίσχυση της γραμμικότητάς του
  • Την εξασφάλιση ενιαίων χαρακτηριστικών σε όλο το μήκος της διαδρομής
  • Την δημιουργία δενδροφυτευμένης διαδρομής ως εναλλακτικό σκιασμένο χώρο περιπάτου
  • Την αξιοποίηση του στοιχείου του νερού με τη δημιουργία «επεισοδίων νερού» ως χώρων στάσης
  • Την επιλογή του σωστού φωτισμού

Κεντρική ιδέα του έργου είναι η δημιουργία ενός συνεχόμενου γραμμικού χώρου με επιλογές ψυχαγωγίας, παιχνιδιού, χαλάρωσης, εκπαίδευσης και πολιτισμού, μια αλληλουχία διαφοροποιημένων χώρων, με ποικίλες ποιότητες, που θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα χρήσεων, αλλά θα διατηρούν ωστόσο τα χαρακτηριστικά της ενότητας και της συνέχειας, που ο ίδιος ο χαρακτήρας του μετώπου επιβάλλει.

Το πλακόστρωτο της παραλίας, από το Λευκό Πύργο έως το Μέγαρο Μουσικής, αντιμετωπίζεται ενιαία και ισότιμα, χωρίς αυξομειώσεις στο εύρος του.  Η σημερινή πλακόστρωση θα αντικατασταθεί με ένα χυτό δάπεδο που θα κατασκευαστεί σε όλο το μήκος του μετώπου.  Το δάπεδο διαφοροποιείται μόνο στο σημείο της απόληξης του κρηπιδώματος, όπου με τη χρήση ξύλινου καταστρώματος υψηλής αντοχής θα τονιστεί το όριο ξηράς και θάλασσας με ένα υλικό πιο “πλούσιο” στο φινίρισμά του.

Η αλλαγή του υλικού και η επιφανειακή του επεξεργασία επιτρέπει στους τυφλούς και αμβλύωπες περιπατητές να αντιληφθούν το όριο του κρηπιδώματος.

Στην εσωτερική πλευρά του κρηπιδώματος, προσφέρεται η εναλλακτική δυνατότητα μιας σκιασμένης διαδρομής, με τη δημιουργίας μιας αλέας που αρχίζει στο Μακεδονία Παλλάς και φτάνει έως το Μέγαρο Μουσικής.

Η διαδρομή αυτή με τα προτεινόμενα καθιστικά ανάμεσα στα δέντρα, θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη τους θερινούς μήνες κυρίως σε ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας. Η αλέα λειτουργεί ως ενδιάμεσο όριο – φίλτρο μεταξύ των δύο διακριτών τμημάτων του παραλιακού μετώπου: του πλακόστρωτου και της πράσινης ζώνης. Δημιουργεί μια διαφοροποιημένη σε ποιότητες διαδρομή, οριοθετείται από τα δέντρα και αποκτά την κλίμακα του αστικού δρόμου, και διαμορφώνει μια ενιαία εικόνα στην θέα του μετώπου από τη θάλασσα. Η διαδρομή τις νυχτερινές ώρες με τον ειδικό φωτισμό των δένδρων, θα είναι περισσότερο φωτισμένη από το υπόλοιπο τμήμα του πλακόστρωτου και θα ενισχύει έτσι το αίσθημα της ασφάλειας για τους περιπατητές.

Η δημιουργία μιας σειράς 16 «πράσινων δωματίων» – κήπων, ως θεματικών χώρων αναψυχής. Στον αντίποδα της γραμμικής πορείας, μια αλληλοδιαδοχή «πράσινων δωματίων», με ένα ιδιαίτερο θεματικό χαρακτηριστικό ο καθένας, επιχειρούν να διατηρήσουν την οικεία ατμόσφαιρα του ιδιωτικού, οργανώνοντας ωστόσο το δημόσιο χώρο.

Η διαδρομή μέσα στους θεματικούς κήπους, μετασχηματίζεται σε μια εμπειρία με μεταβατικά στάδια, όπου το εφήμερο (η εναλλαγή των εποχών) και το ποικίλο, αναδεικνύονται σε κυρίαρχα στοιχεία της σύνθεσης αποσπώντας διαφορετικά συναισθήματα από τον επισκέπτη – χρήστη. Ο μύθος αποκαλύπτεται κατά μήκος της διαδρομής, επανακαθορίζεται μέσω των φυσικών φαινομένων, δημιουργεί διαρκώς μεταβαλλόμενα οπτικά φαινόμενα. Αυτή η λογική σύνθεσης στοχεύει στην δημιουργία ενός χώρου σε κίνηση, την απουσία ενός και μόνο προνομιακού σημείο και αποδίδοντας μια νέα διάσταση στο «γραφικό», το εντάσσει στην οργάνωση του δημόσιου τοπίου της σύγχρονης πόλης

Επίσης το έργο περιλαμβάνει την αντικατάσταση και ενίσχυση του αστικού εξοπλισμού και των δικτύων υποδομής (ηλεκτροφωτισμού, ύδρευσης, αποχέτευσης, άρδευσης).  Έχει ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για την αύξηση και ποιοτική αναβάθμιση του πρασίνου, για τη μορφολογική ενοποίηση των δομικών στοιχείων, με βάση τις συνθετικές αρχές της βραβευθείσας στον Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό μελέτης, με τη χρήση φυσικών υλικών, αυστηρής και λιτής γεωμετρίας και καθαρών σχημάτων όπως και για τη λειτουργική βελτίωση και ασφαλή χρήση των χώρων περιπάτου και αναψυχής, με προστασία από τις καιρικές συνθήκες και αυξημένο νυχτερινό φωτισμό.

Το δημοπρατημένο έργο αφορά αυτοτελές και λειτουργικά αυτόνομο τμήμα του συνολικού έργου ανάπλασης της Νέας Παραλίας και εκτείνεται από το Μέγαρο Μουσικής έως τον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Θεσσαλονίκης, σε επιφάνεια 77.000 μ2 από το κρηπίδωμα έως τη Λεωφ. Μεγ. Αλεξάνδρου. Πρόκειται για το τμήμα της παραλιακής ζώνης που παρουσιάζει ιδιαίτερα μεγάλες φθορές και έλλειψη υποδομής.

Στο έργο των πέντε πρώτων Κήπων περιλαμβάνεται η διαμόρφωση επιφανειών πεζοδρόμων 52.900 μ2, με διάφορους τρόπους (χυτά δάπεδα, κυβόλιθοι μαρμάρου, ξύλινα δάπεδα, δάπεδα σκυροδέματος), πρασίνου 23.000 μ2 και νερού 1.000 μ2, ελαφρές κατασκευές μικρής κλίμακας (εργοτάξια πρασίνου και καθαριότητας, αναψυκτήριο, χώρος εκδηλώσεων και πολλαπλών χρήσεων), κατασκευές για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση του χώρου (υδάτινες επιφάνειες, παιδότοποι) και προβλέπεται η δημιουργία αλέας (δενδροστοιχίας) σε μήκος 1.120 μ. του παραλιακού πεζοδρόμου, με 310 νέα δένδρα και συνολική φύτευση άνω των 550 νέων δένδρων για τις δύο κατασκευαστικές φάσεις, όπως και την κατασκευή ποδηλατόδρομου σε όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης.


Οι θεματικοί κήποι που έχουν ολοκληρωθεί είναι:

{article 16}{title}
{intro:strip} {readmore:›››}{/article}
{article 17}{title}
{intro:strip} {readmore:›››}{/article}
{article 136}{title}
{intro:strip} {readmore:›››}{/article}
{article 137}{title}
{intro:strip} {readmore:›››}{/article}
{article 138}{title}
{intro:strip} {readmore:›››}{/article}