Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2012

663 προβολές

Τις εκδηλώσεις, την πολιτική φιλοσοφία, τους συντελεστές και το πνεύμα των εκδηλώσεων της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας που διοργανώνει και φέτος ο Δήμος Θεσσαλονίκης παρουσίασαν ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, οι Αντιδήμαρχοι Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων Ανδρέας Κουράκης και Νεότητας, Αθλητισμού και Εθελοντών Μαρία Πασχαλίδου και εκπρόσωποι των φορέων που συμμετέχουν.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης μετέχει στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας ως Χρυσός Συμμέτοχος από πέρυσι, υπενθύμισε ο Γιάννης Μπουτάρης, τονίζοντας ότι η πόλη εκπληρώνει όλα τα κριτήρια της Συμμετοχής στο θεσμό, δηλαδή τόσο τα μόνιμα μέτρα υπέρ της Βιώσιμης Κινητικότητας όσο και τις δράσεις ευαισθητοποίησης των πολιτών.

Στο πλαίσιο αυτό χαρακτήρισε συμβολικές δράσεις τις φετινές εκδηλώσεις, που περιλαμβάνουν, όπως και πέρυσι, κυλιόμενες πεζοδρομήσεις σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες, ενώ στην κορύφωση της Εβδομάδας έχει προγραμματιστεί η πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου για μια ημέρα. Η Εβδομάδα θα εμπλουτιστεί με εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους που διοργανώνουν οργανώσεις πολιτών, φορείς περί της Κυκλοφορίας και ο ίδιος ο Δήμος και οι Κοινότητες.

Σημείωσε ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης προωθεί με κάθε τρόπο και με όλες τις δυνάμεις του τη Βιώσιμη Μετακίνηση με συγκεκριμένα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα:

         
– την προάσπιση των υφιστάμενων ποδηλατόδρομων, την μετατροπή τους σε πραγματικό δίκτυο και την επέκτασή του σε άλλους οδικούς άξονες. Με αφορμή τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή τους, σημείωσε: «Δυστυχώς, στο βαθμό που έχει να κάνει με τις αρμοδιότητες της Αντιπεριφερειας Θεσσαλονίκης, βρίσκουμε απέναντί μας τοίχο: Ακόμη περιμένουμε να εγκριθεί η μετακίνηση του ποδηλατοδρόμου από το πλακόστρωτο της Παλιάς Παραλίας στο οδόστρωμα της Λ. Νίκης, καθώς και από το πεζοδρόμιο της Ν. Παραλίας στο οδόστρωμα της Λ. Μ. Αλεξάνδρου, και ακόμη περιμένουμε –μήνες τώρα– την έγκριση της επέκτασης του δικτύου των ποδηλατοδρόμων σε Λ. Κ. Καραμανλή, και έναν ακόμη μέσω Τούμπας».

          – τη δημιουργία δικτύου πεζοδρομήσεων και οδών ήπιας κυκλοφορίας, εκεί όπου κάποτε κυριαρχούσε η παράνομη στάθμευση των ΙΧ αυτοκινήτων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την περιοχή του ιστορικού κέντρου που περικλείεται από τις οδούς Μητροπόλεως-Αγγελάκη-Σβώλου-Π.Μελά όπου έχει δημιουργηθεί πλέον ένα ορατό μικρο-Περιβάλλον, φιλικό προς τους πεζούς με αισθητά λιγότερη ηχορύπανση και λιγότερα παρκαρισμένα αυτοκίνητα.

          – την εφαρμογή μεγάλων πεζοδρομήσεων, όπως η πεζοδρόμηση της Αγ. Σοφίας. Αναφερόμενος στο συγκεκριμένο έργο υπενθύμισε ότι «πρόκειται για πιλοτική πεζοδρόμηση μέχρι ότου ολοκληρωθεί ο διεθνής διαγωνισμός και η ίδια η πεζοδρόμηση ολόκληρου του άξονα της Αγίας Σοφίας, από την Αχειροποίητο έως την παραλία, διαδικασία που έχει αναλάβει το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής».

          – λύσεις για τη στάθμευση των ΙΧ, σε συνεργασία με τους Ιδιοκτήτες Πάρκινγκ, αλλά και σε συνεργασία με φορείς όπως ο Οργανισμός Λιμένος και η Διεθνής Έκθεση με στόχο να μειώσουν τις τιμές τους ώστε να προσελκύσουν περισσότερους πολίτες, συμβάλλοντας στον περιορισμό της παράνομης στάθμευσης. Παράλληλα εξετάζεται πόσα και ποια από τα δημοτικά οικόπεδα μπορούν να αποτελέσουν χώρους στάθμευσης, για την ανακούφιση του προβλήματος του παράνομου πάρκινγκ.

          - στον τομέα των Μέσων Μαζικής Μετακίνησης, σημείωσε ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης πιέζει την Κεντρική Διοίκηση για την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του Μετρό. Παράλληλα  προωθεί εντατικά το ζήτημα της Παράκτιας Αστικής Συγκοινωνίας και το Τραμ σε μια προσπάθεια η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει ένα πραγματικό δίκτυο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που θα περιορίσουν τη χρήση του ΙΧ.

Επανέλαβε ότι δεν θα γίνουν ανεκτά φαινόμενα που προκαλεί η αρνητική νοοτροπία ορισμένων πολιτών  που επιμένουν να παραβιάζουν πεζοδρόμους, πλατείες, πεζοδρόμια και να καταπατούν το δημόσιο χώρο για να εξυπηρετήσουν το ιδιωτικό τους συμφέρον και πρόσθεσε ότι  καμιά προσπάθεια για τουριστική αναβάθμιση της πόλης δεν μπορεί να αποδώσει μέσα στη θηριώδη και άναρχη κυκλοφορία ΙΧ, φορτηγών και ταξί, χωρίς τη δημιουργία μιας πόλης φιλικής προς τους πεζούς και τους επισκέπτες, με άνετες και επαρκείς δημόσιες συγκοινωνίες.

Ανέφερε ότι  η Δημοτική Αρχή δεν είναι ικανοποιημένη από τους ρυθμούς υλοποίησης των έργων καθώς οι δυσκολίες αποδείχθηκαν πολύ μεγαλύτερες του αναμενόμενου λόγω μιας θηριώδους γραφειοκρατίας, παρωχημένων νοοτροπιών σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης και εξαιρετικών δυσκολιών στην δυνατότητα χρηματοδότησης των έργων και σημείωσε τους παρακάτω μελλοντικούς στόχους στον τομέα της Βιώσιμης Κινητικότητας:

          – Ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης της παραλιακής ζώνης ως τα όρια με την Καλαμαριά και παράλληλα η αναβάθμιση του δημόσιου χώρου κεντρικών πλατειών και κομβικών σημείων της πόλης (Αριστοτέλους, Μέγαρο Μουσικής, πλατεία Αγ. Σοφίας κ.α.)
         
– Υιοθέτηση αποτελεσματικών μέτρων για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης
         
– Επέκταση των πεζοδρομήσεων στα Διαμερίσματα.
         
– Εφαρμογή συστήματος λεωφωρειολωρίδων στην πόλη.
          - Σχεδιασμός και δημιουργία συστήματος αυτόματης  μίσθωσης κοινοχρήστων  ποδηλάτων.
          Ειδική προστασία
των σχολείων και ασφάλεια κίνησης των μαθητών από τις επιπτώσεις της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας οχημάτων.
          - Ίδρυση και στελέχωση του Γραφείου Πεζών που προβλέπεται στον νέον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας που αναμένεται να εγκριθεί μέσα στον Οκτώβριο
          Κινητοποίηση και συντονισμός
όλων των εμπλεκόμενων  Φορέων στα θέματα των μετακινήσεων


Στις ουσιαστικές παρεμβάσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης στο θέμα της Βιώσιμης Κινητικότητας που γίνονται βάσει ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, βήμα-βήμα, και αποτελούν τα μικρά ή μεγαλύτερα κομμάτια ενός παζλ που σταδιακά ολοκληρώνεται αναφέρθηκε ο Αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης, τονίζοντας πως οι προγραμματικές προεκλογικές υποσχέσεις της Διοίκησης υλοποιούνται σταδιακά.

Ανέφερε ότι μέχρι το τέλος του 2012 θα έχουν ολοκληρωθεί οι παρεμβάσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης στο ανατολικό τμήμα του ιστορικού κέντρου της πόλης (στις οδούς Φιλικής Εταιρίας, Σβώλου, Ρωμανού, Ν. Φωκά, Γρ. Παλαμά, Λ. Μαργαρίτη) και ότι θα ακολουθήσουν παρεμβάσεις σε άλλες περιοχές του ιστορικού κέντρου.

Επίσης σημείωσε ότι κύριος στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο χώρων στάθμευσης περιμετρικά της πυρίκαυστης ζώνης του  ιστορικού κέντρου (Ίωνος Δραγούμη, Λ. Νίκης, Εθνικής Αμύνης, Εγνατία) ώστε να αποκλείονται τα ΙΧ αυτοκίνητα και οι πολίτες να απολαμβάνουν τη διαδρομή τους είτε πεζοί, είτε με τη χρήση ποδηλάτων.

Επιπλέον ανέφερε ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης κατάφερε να κερδίσει το μεγάλο στοίχημα που είναι η ενεργοποίηση των πολιτών και απένειμε τα εύσημα στη συνεργασία των υπηρεσιών του Δήμου:

«Συμμετέχουμε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας με έργα που γίνονται πρώτη φορά και έχουν μόνιμο χαρακτήρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι πεζοδρομήσεις στο κέντρο της πόλης στην έκταση που γίνονται σήμερα έχουν να γίνουν εδώ και δεκαετίες στην πόλη. Στην προσπάθεια αυτή μεγάλη επιτυχία είναι η ενεργοποίηση των πολιτών καθώς στις εκδηλώσεις συμμετέχουν οι οργανώσεις των πεζών και των ποδηλατών με τους οποίους διατηρούμε πολύ καλή σχέση, ενώ άριστη είναι η συνεργασία όλων των υπηρεσιών και διευθύνσεων του Δήμου».


Στην κακή νοοτροπία και στην έλλειψη οδικής παιδείας και συμπεριφοράς που πρέπει να αλλάξει για να μεταμορφωθεί προς το καλύτερο και η εικόνα της πόλης αναφέρθηκε η Αντιδήμαρχος Νεότητας, Αθλητισμού και Εθελοντών, Μαρία Πασχαλίδου και πρόσθεσε:

«Οφείλουμε να αλλάξουμε αντίληψη και νοοτροπία και να καταλάβουμε ότι όσο μεγαλύτεροι οι δρόμοι, τόσο περισσότερα τα αυτοκίνητα. Κατά κάποιο τρόπο στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο, και ως Ημέρα Ανεξαρτησίας για τους πεζούς και τους ποδηλάτες γιατί παίρνουν πίσω αυτό που τους ανήκει, δηλαδή τους ελεύθερους χώρους στην πόλη».


«Συμμετέχουμε, εκπληρώνοντας όλα τα κριτήρια που θέτει ο θεσμός, χρυσοί, αλλά και ιδρωμένοι στην προσπάθεια της πόλης με σκοπό να αναβαθμίσουμε την καθημερινότητα για όλους τους πολίτες της» σημείωσε ο εκπρόσωπος της Ένωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών Γρηγόρης Μαυράκης, αναφερόμενος στην πολύ καλή συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης για την διοργάνωση των εκδηλώσεων, των δράσεων και των παρεμβάσεων που περιλαμβάνει η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας.


Στους δύο ποδηλατικούς αγώνες, το International Circuit και τη λαϊκή ποδηλατοδρομία που πραγματοποιούνται το Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2012, τελευταία ημέρα των εκδηλώσεων η οποία συμπίπτει με την Παγκόσμια Ημέρα χωρίς Αυτοκίνητο, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Ένωσης Ποδηλατικών Σωματείων Θεσσαλονίκης, Γιώργος Ρέππας.

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι έχουν δηλώσει συμμετοχή δεκαέξι ομάδες στο International Circuit που διοργανώνεται  στο κέντρο της πόλης από το Δήμο Θεσσαλονίκης, με την εποπτεία της Αντιδημάρχου Νεότητας, Αθλητισμού και Εθελοντών κ. Πασχαλίδου σε συνεργασία με την Ένωση Ποδηλατικών Σωματείων Μακεδονίας-Θράκης και τον Ποδηλατικό Όμιλο «ΒΕΛΟΣ».

Συμμετέχουν οι  επαγγελματικές ομάδες Amore E Vita-Bottecchia, Nutrιxxion , TWC, Mazicon – EBP, οι  ελληνικές Continental, SP Tableware, και Gios-Deseyr Leon, η Etcetera-World of Bike, καθώς και τα  καλύτερα ελληνικά σωματεία από όλη τη χώρα, ένα σύνολο δηλαδή 80 αθλητών από δεκατέσσερα  έθνη, μεταξύ των οποίων ο Έλληνας πρωταθλητής Γιάννης Ταμουρίδης και ο νικητής στον Γύρο Βουλγαρίας YOVCHEV YONCHO.


Αμέσως μετά το πέρας της αγωνιστικής κατηγορίας, στις 19.00 και στον ίδιο χώρο (Λευκός Πύργος), θα διεξαχθεί η λαϊκή ποδηλατοδρομία στην διαδρομή του αγώνα (Λ. Πύργος-Ν. Γερμανού-Τσιμισκή- Λ. Νίκης) με τη συμμετοχή όλων των φίλων του αθλήματος, σε μια ατμόσφαιρα εορταστική με πλούσια happenings, κληρώσεις δώρων (ποδήλατα και είδη ποδηλασίας) και διανομή ποδηλατικών κρανών στους συμμετέχοντες.

Στις εκδηλώσεις που διοργανώνει υπό την εποπτεία της Ομάδας Εργασίας Βιώσιμης Κινητικότητας σε ολόκληρη την πόλη ο Δήμος Θεσσαλονίκης, τιμώντας για το 2012 την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας συμμετέχουν:

          – το Συμβούλιο
Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης
          – η Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών
          – ο «Αρκτούρος»
          – η Ένωση ποδηλατικών σωματείων Μακεδονίας Θράκης
          – ο Ποδηλατικός Όμιλος
«Βέλος»
          – η Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης
          – ο Πανελλήνιος Σύλλογος Παραπληγικών
          – ο Γ.Σ. Μ. Αλέξανδρος
Θεσσαλονίκης
          – η Φιλαρμονική του Δήμου Μενεμένης-Αμπελοκήπων
          – το Γραφείο Περιβάλλοντος του ΑΠΘ
          – το Σωματείο Παλαιοπωλών Καταστηματαρχών Θεσσαλονίκης
          – οι ομάδες «Παιδιά Εν Δράσει» και «Θεσσαλονίκη Αλλιώς»
          – οι μαθητές του 88ο δημοτικού σχολείου
          – τα Εργαστήρια
Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της 5ης Δημοτικής Κοινότητας.


 

– Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων ›››